Založ si blog

Nenávisť voči reťazcom.

Nenávisť voči reťazcom.

Predstavte si, že ste si kúpili v Nay Eletrodome nový televízor, napríklad značky Samsung. Donesiete ho domov a po necelom mesiaci používania sa vám pokazí. Určite vás to nahnevá, otázka však znie, na koho budete nadávať? Budete vykrikovať, že v Nay predávajú len samí podvodníci, zlodeji, na pultoch majú len odpad dovezený z Poľska, alebo si zanadávate, že značku Samsung už po tejto skúsenosti nekúpite? Že Samsung si už nekúpite? Tak prečo to neplatí aj pri kúpe potravín? Prečo nenadávate na výrobcu šmejdového salámu, alebo jogurtu, prečo za všetko môžu toľko nenávidené reťazce?

Už dlhšiu dobu ma znepokojuje narastajúca nenávisť voči reťazcom, živená politikmi a médiami. Dovoľte prosím, aby som vám teraz ukázal pohľad z druhej strany pultu.

Mýtus prvý – reťazce sú predražené, ryžujú na nás miliardové zisky.

Áno, niektoré veci si kúpite napríklad v Rakúsku lacnejšie. Nie je to však spôsobené nenažranými maržami obchodníkov. Zamyslel sa už niekto z vás nad tým, že v Rakúsku majú DPH na potraviny 10%, v Nemecku dokonca len 7%? Koľko že je to u nás? Pokiaľ je v Rakúsku 900 pobočiek nemenovaného reťazca a v SR len niečo vyše 100, komu sa asi podarí „vyhádať“ si množstevnú zľavu od dodávateľa? Je totiž veľký rozdiel, či si od výrobcu objednáte 10 kamiónov čokolády pre svojich 900 pobočiek, alebo len 10 paliet pre 100 pobočiek. Navyše v takom Rakúsku nemusíte platiť výpalné politikom (áno, už nie sú 90-te roky a výpalné nevyberajú bezkrkí, už sme trochu ďalej a obáločky sa dávajú priamo politikom) a nemusíte do svojej marže započítavať krádeže zamestnancov, zákazníkov a úmyselné poškodzovanie tovaru. Alebo ste už videli vo svojom milovanom Rakúsku zákazníka, ktorý odhodil nanuk do regálu medzi cukrovinky, lebo „si to rozmyslel“ a tak ho nechá roztopiť a teda zničiť? Alebo ste videli jogurt hodený pred pokladňou do mrazničky s nanukmi (tiež si to asi niekto „rozmyslel“)? Videli ste v Rakúsku profesionálnych zlodejov, ktorí kradnú celé kartóny Red Bullov a ak ich aj náhodou chytia, tak už na ďalší deň kradnú znova? Sú predavačky v Rakúsku ochotné „pustiť“ nákup zadarmo svojim kamarátom? Prečo skoro každý zákazník, ktorý pri pokladni nadiktuje „10 rožkov“ ich má v sáčku aspoň 12? Mimochodom, dovoz tovaru vyrobeného napríklad v Nemecku je určite lacnejší, ako dovoz do Košíc, kam ešte stále nevedie tá povestná diaľnica. Tak preto. 

Mýtus druhý – reťazce nás klamú a zavádzajú.

Súhlasím, že v obchodoch je občas pekný bordel v cenovkách a zákazník má právo byť nahnevaný. Je to preto, že obchod mení ceny denne smerom nahor aj (neuveríte) smerom nadol. Predavačky nie vždy vymenia všetky cenovky a nie je v tom žiaden úmysel (ani tu neuveríte), len jednoducho nedbalosť. Niektoré položky sú v obchode na viacerých miestach a tak jednoducho na niečo zabudnú, nestihnú a podobne. Garantujem vám, že nejde o žiaden trik dať na niečo nižšiu cenovku a potom to účtovať na pokladni drahšie. Je to nezmysel, sú za to pokuty, žiaden reťazec nie je na to odkázaný. Na zvyšovanie tržby sa robia úplne iné všeobecne známe finty ako sladkosti vo výške detských očí pri pokladni a podobne. Zlé cenovky nie sú zámer a nikto vás nezavádza. Zlé cenovky sú často aj opačným smerom – teda pri pokladni zaplatíte menej ako je uvedené na už neaktuálnej cenovke, ale ešte nikdy sa nestalo, že by zákazník upozornil na tento prípad. Vlastne ešte sa nikdy nestalo, že by zákazník na tento problém upozornil slušne, vždy sú to len hystericky vrieskajúci ľudia, ktorí vás urážajú, ponižujú aj napriek tomu, že vždy a v každom obchode je reakcia rovnaká – ospravedlnenie a vyplatenie rozdielu vo váš prospech. V priemernom supermarkete je cca 5 až 7 tisíc položiek. Mať občas neaktuálnu cenovku samozrejme nie je v poriadku, ale verte či neverte, stáva sa to aj v Rakúsku a všade tam, kde je ľudský faktor. Závadzajú a klamú samozrejme len v SR, veď aj v Novom Čase to píšu, tak to musí byť pravda.

Mýtus tretí – reťazce nám predávajú hnilobu, pleseň, šmejdy, humus, ktorý sa inde nepredal.

Po prvé – kvalita potravín. Budem stručný. Zákazníci preferujú len to najlacnejšie a kvalita ich dlhodobo nezaujímala. Obchody ak nechceli skrachovať, tak jednoducho museli zahrnúť do sortimentu šmejdy. Kto by objednal kvalitnú šunku, keď mu ostane ležať na pulte? Požiadavka zákazníka je jasná – nech je toho veľa a nech je to lacné. Preto máme plné obchody salámov s 10% podielom mäsa, párky z odrezkov a separátu, samé umeliny, náhrady a napodobeniny. Obchod rovnako ako televízia nemá za úlohu vychovávať, len ponúka to, po čom je dopyt. Táto situácia sa už našťastie začína meniť, pribúda ľudí, ktorí si miesto kila hnusného lacného salámu radšej kúpia len 10 dkg ale zato kvalitnej poctivej šunky. Zákazníci si čoraz viac všímajú etikety a verte – neverte, sortiment v obchodoch sa postupne (aj keď len pozvoľna) mení v prospech kvalitných výrobkov. Opakujem však moju úvodnú otázku – čo s tým majú reťazce? Kto núti dodávateľov vyrábať šmejdy pre náš trh –  obchod, alebo zákazník lačný po takomto tovare? Prestante konečne kydať na obchody, kupujte kvalitné výrobky a šmejdy z pultov zákonite zmiznú.  

Po druhé – čerstvosť. Áno, v supermarkete nájdete sem – tam hnilé jablko, alebo plesnivú papriku. Nebude to tým, že je na predajnej ploche 100 druhov ovocia a zeleniny v celkovom objeme jednej tony, pričom sa v tomto tovare prehrabáva tisíc zákazníkov s neumytými rukami? Zamestnanec na úseku zeleniny si jednoducho niekedy nemusí niečo všimnúť a také obité jabĺčko vám začne hniť v priebehu jednej hodiny. Hnilý a plesnivý tovar som videl aj v Rakúsku, tiež tam občas chodím. Lenže zákazník v Rakúsku takýto kúsok odloží bokom, alebo upozorní predavača. U nás si tú jedinú plesnivú paradajku z vyložených 100 kíl zákazník odfotí mobilom a pošle do Nového Času, alebo na Facebook na tabuľu hanby. Mimochodom, nedávno som čítal v jednej diskusii, ako sa jeden pán rozčuľoval, že ak chce čerstvý tovar, musí si brať zozadu z regálu. Je nepochopiteľné, že nový tovar sa dáva dozadu a starší ostáva vpredu? Len si berte jogurty „zozadu“. Získate jeden deň záruky k dobru a zároveň si dobrovoľne zvyšujete ceny. Pretože takto pomiešaný tovar skončí po záruke, alebo musí pomiešané dátumy niekto upratať, alebo v horšom prípade si to nikto nevšimne a obchod dostane pokutu od SOI za jogurt po záruke. Darmo nešťastný zamestnanec bude vysvetľovať, že predsa vždy nový tovar dáva dozadu a nechápe, ako sa tam dostal nejaký starý dátum… Vo všetkých možných scenároch vzniká obchodu škoda, ktorú zaplatíte vy vo vyšších cenách.  

Mýtus štvrtý – v reťazcoch je vždy otvorená len jedna pokladňa.

Nedávno som bol v Taliansku v supermarkete, ktorý má svoje pobočky aj u nás. Bežala jedna pokladňa, ja som bol cca 20 v rade. Nepreháňam. Všetci sa usmievali, rozprávali sa, alebo sa hrali s mobilmi, predavačka blokovala najrýchlejšie ako vedela a usmievala sa tiež. Nevymýšľam si, naozaj to tak bolo. U nás? Ak zákazník stojí pomaly tretí v rade tak hádže nákup o zem a urazený odchádza, píše sťažnosti, vykrikuje, nadáva blokujúcej predavačke, uráža ju a ponižuje. Potom príde k pokladni a hoci má tovar nablokovaný za pár sekúnd, transakcia aj tak trvá minúty. Pretože zákazník ešte len po vyslovení konečnej sumy začne hľadať peňaženku. Nie je pravda, že vždy beží len jedna pokladňa. Vždy keď sa tvoria rady, tak sa otvorí ďalšia pokladňa, v každom reťazci. U nás by to ale asi nešlo bez stresu, nervov, hádok, vykrikovania… A pritom by stačilo len miesto urážania personálu povedať nahlas „Pani, mohli by ste prosím zavolať niekoho ďalšieho do pokladne?“, pretože pani v pokladni si naozaj niekedy nemusí včas všimnúť, že sa nahrnulo pred pokladňu viac zákazníkov naraz. Stojí vám tá minúta za ten stres a pokazenú náladu? To sú naozaj všetci tak frustrovaní, že si musia vybíjať svoju zlosť na predavačkách? Mimochodom, chýbajúca pokladníčka práve musela upratovať rozhádzaný a rozbalený tovar od vás, zákazníkov, preto ste čakali v rade. Správajte sa k tovaru slušne a predavačky budú mať viac času na obsluhu.

Mýtus piaty – reťazce dostávajú smiešne pokuty.

Asi ste nezachytili nový zákon o pokute od 1 až do 5 milónov eur!!! za opakovane nájdený tovar po záruke. Garantujem vám, že reťazec, ktorý túto pokutu dostane v SR skôr či neskôr končí. Asi sa nám cnie za rokom 1989, keď sa dalo nakúpiť len v Jednote. Len tak ďalej, vytlačme všetky tie fuj-fuj zlé reťazce preč. Nevadí koľkým ľuďom dali prácu, len nech rýchlo zmiznú preč. Mimochodom, zdá sa vám normálna pokuta 3000 eur za odpadnutú kachličku v sklade? Aj také pokuty sú, nevymýšľam si. Boli by ste veľmi prekvapení, ako sú obchody šikanované rôznymi kontrolami len preto, aby sa naplnil prázdny štátny rozpočet a za aké absurdity reťazce dostávajú pokuty (hrnček s kávou položený v sklade na prepravke s pivom – bloková pokuta 20 eur pre všetkých zamestnancov pracovnej zmeny, špinavé dvere do skladu – 2000 eur pre firmu). O tom sa ale v Novom Čase nedočítate, len ak náhodou niekde nájdu niečo po záruke.

Mýtus šiesty – reťazce predávajú len zahraničné šmejdy a domácich dodávateľov vykorisťujú.

K šmejdom na pultoch som sa už vyjadril a tvrdím, že za to môže zákazník, prípadne výrobca, nie predávajúci, ktorý v snahe o prežitie objednáva tovar, aký si zákazník žiada. K domácim dodávateľom – prečo nemáme na pultoch tuzemské mäso, ovocie, zeleninu? To je otázka na politikov, ktorí zdevastovali naše hospodárstvo a na našich domácich výrobcov, ktorí často vlastnou neschopnosťou nedokážu konkurovať zahraničiu. Asi pred rokom som bol svedkom situácie, keď jeden reťazec objednal od domáceho dodávateľa chladené kurča, urobil veľkú reklamu, rozdal letáky s titulnou stranou propagujúcou túto super akciu (cena bola naozaj dobrá) a čo sa stalo? V deň začiatku akcie dodávateľ cúvol a tovar nedodal. Hádajte, kto bol klamár, podvodník, kto zavádzal letákmi aby dostal do predajne zákazníka a kto dostal za to pokutu? Žeby dodávateľ? Vôbec sa nečudujem, že od našincov už nikto nič nechce odoberať a radšej to dovezie často aj z exotickej cudziny. Lebo treba dodržať slovo. 

Netvrdím, že reťazce sú bez chyby a že sú sväté. Sťažujte sa, kritizujte… vďaka tomu ich služby a ponuku len zlepšujete. Zachovajte si prosím ale súdnosť, slušnosť a zdravý rozum. Na druhej strane pultu sú totiž tiež len ľudia. Alebo vy vo svojej práci nerobíte žiadne chyby?

P.S. Vlastním TV značky Samsung, kúpený v obchode Nay a som spokojný, obe značky som si bral do úst len ako príklad.

medziriadky, Múzy.sk

Múzy.sk

28.02.2017 00:10

OZ Múzy.sk organizuje literárny projekt Medziriadky, ktorý neformálne vzdeláva mladých autorov a pomáha im na ceste k debutu.

Spolok nevidiacich a slabozrakých športovcov Svišť

Spolok nevidiacich a slabozrakých športovcov Svišť

28.02.2017 00:04

Hlavným cieľom SNSŠS je vytváranie optimálnych podmienok pre všetky aktivity, vhodné pre nevidiacich a slabozrakých športovcov, ktoré schvália členovia.

Glosolália

27.02.2017 23:59

Rodovo orientovaný časopis.

Občianske združenie DEMIAN

OZ Demian

27.02.2017 23:44

Budujeme náučné chodníky, pamätníky skrášľujeme prostredie kde žijeme, organizujeme spoločenské a športové akcie.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 2444x
Priemerná čítanosť článkov: 2444x

Autor blogu

Kategórie

Archív